Gode greb til at facilitere processer

Gode greb til at facilitere processer
Julie og Jody

I år har Julie og Jody fornøjelsen af at klæde de studerende på til modulet ”Kommunikation i faciliteringsprocesser” på Master i Professionel Kommunikation på RUC. 

Af: Sus Larsen, senest opdateret 10. september 2024

Master i Professionel Kommunikation er en forskningsbaseret, videregående uddannelse i kommunikation, som arbejder teoretisk, metodisk, strategisk og praktisk med kommunikation. De studerende – som kommer med vidt forskellige baggrunde og jobfunktioner – bliver klædt på til at analysere, producere og facilitere kommunikationsprocesser og -produkter.

Et af modulerne på Master i Professionel Kommunikation er ”Kommunikation i faciliteringsprocesser”. Det er netop det, Julie og Jody skal undervise i fra oktober.

Her kommer de to partnere blandt andet ind på, hvad det betyder at facilitere en proces, og hvordan og hvornår de studerende med fordel kan facilitere processer på deres egen arbejdsplads.

I forløbet har de to undervisere fokus på oplevelsesbaseret læring. Derfor skal de studerende afprøve forskellige faciliteringsgreb sammen – og i deres egen jobfunktion.

På kurset bliver de studerende præsenteret for en værktøjskasse af gode faciliteringsgreb, som sætter dem i stand til at designe, eksekvere og evaluere en faciliteringsproces. De kommer til at arbejde med spørgsmål som: Hvad er målet med processen? Hvordan kan vi måle, om vi er kommet i mål? Hvordan designer vi processen bedst muligt? Hvordan eksekverer vi den, så vi bedst muligt får sat gang i den proces, vi ønsker? Og hvordan evaluerer vi, om vi kom i mål?

Er Master i Professionel Kommunikation noget for dig? Du kan læse mere om uddannelsen her.