Evalueringer

Sikrer bedre resultater

I Aron arbejder vi med forskellige evalueringsmodeller – alt efter formålet med evalueringen.

 

Uanset hvilken type af evaluering, der er tale om, udarbejder vi typisk evalueringer med et læringsperspektiv. Det vil sige evalueringer, der har fokus på, hvad I med fordel kan gøre fremadrettet.

 

Det kan være, I ønsker at få undersøgt effekten af en indsats. Eller at I ønsker at justere indsatsen undervejs. Det kan også være I ønsker en evaluering, der vurderer selve processen i forbindelse med indsatsen.

 

Sammen synliggør vi formålet med evalueringen ved at udarbejde en programteori, hvor vi ser på, hvorfor indsatsen er sat i værk – og hvad I vil opnå med den.

Vi arbejder typisk med tre typer evalueringer

Effektevaluering

En effektevaluering måler på den endelige effekt af indsatsen. Hvad var jeres mål med indsatsen – og opnåede I det, I ville?

Formativ evaluering

En formativ evaluering handler om at justere og forbedre indsatsen undervejs. Den gennemføres derfor både undervejs og til slut.

Procesevaluering

En procesevaluering handler om at evaluere selve processen. Hvad fungerede godt, og hvad kan vi lære af til næste gang?

Samarbejdet med Aron har været meget konstruktivt. Spørgsmål og udfordringer er håndteret gennem god dialog, situationsfornemmelse og med fokus på, hvordan vi kommer videre. Og samtidig er Arons tilgang over for opgaven professionel og ordentlig.

Peter Kirkegaard Direktør
Byggeriets Arbejdsmiljøbus
Et af Arons flotte A'er

Hvad kan vi måle på?

 

I forbindelse med evalueringer taler man ofte om output og outcome. I Aron oplever vi ofte forvirring omkring de to begreber. Vi starter derfor altid med at klarlægge, hvad der reelt kan evalueres eller måles på, så vi sikrer, at I får den rette viden.

 

Output er de direkte og målbare resultater af en indsats. Det kan være antal afholdte workshops, udgivne rapporter eller deltagere i et program. Det kan også være medarbejdernes oplevelse af deres egen trivsel.

 

Outcome handler derimod om den effekt eller forandring, som outputtet skaber på længere sigt. Det kan f.eks. være lavere sygefravær pga. stress, øget trivsel efter et eller flere år eller ændrede vaner.

Kunder og samarbejdspartnere i evalueringsprojekter